Την περασμένη Πέμπτη ο γενικός διευθυντής της ΟΕΒ
επιβεβαίωσε είδηση του Insider, ότι τέλος του μήνα θα τεθεί ενώπιον της
Εκτελεστικής Επιτροπής της Ομοσπονδίας πρόταση για να ζητηθεί η αναβολή
των εισφορών από πλευράς εργοδοτών και εργοδοτουμένων στο Γενικό Σχέδιο
Υγείας (ΓεΣΥ) μέχρις ότου λυθούν τα προβλήματα με τη μη ένταξη στο
Σχέδιο των γιατρών και των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων.
Οι πληροφορίες του Insider, μια οικονομική πύλη στο
συγκρότημα «Φιλελεύθερος», ανέφεραν ότι «η Ομοσπονδία μετά από μια
ενδελεχή μελέτη των μέχρι σήμερα δεδομένων κατέληξε στο συμπέρασμα πως
θα πρέπει να δοθεί μια περίοδος αναβολής για έναρξη των εισφορών των
εργαζομένων και των εργοδοτών, αφού μέχρι στιγμής προχωρούμε σε
αχαρτογράφητα νερά». Πρόσθετε ότι «αυτό το συμπέρασμα προήλθε μετά από
έντονο προβληματισμό αλλά και σοβαρή μελέτη για τις οικονομικές
επιπτώσεις σε περίπτωση που δεν υπάρξει η απαιτούμενη σύμβληση».
Ο κ. Αντωνίου στις δηλώσεις του προχώρησε όμως και ένα
βήμα παρακάτω. Ανέφερε ότι εισήγηση της ηγεσίας της ΟΕΒ προς την
Εκτελεστική της Επιτροπή είναι αντί των εισφορών στο ΓεΣΥ και μέχρι να
λυθούν τα προβλήματα, να αποκόπτεται από τους μισθούς των εργαζομένων
0,5% και να καταβάλλεται από τους εργοδότες ένα άλλο 0,5%, δηλαδή σύνολο
1%, που σημαίνει €100 εκατ. τον χρόνο, που να αξιοποιούνται για την
ιατροφαρμακευτική περίθαλψη Κυπρίων πολιτών από ευάλωτες ομάδες. Δηλαδή η
ΟΕΒ ήθελε με αυτό τον τρόπο να υποδείξει ότι δεν καταθέτει μία στείρα
πρόταση για αναβολή των εισφορών στο ΓεΣΥ, αλλά μια πρόταση με
εναλλακτικό σενάριο μέχρι να διαφανεί ότι το Γενικό Σχέδιο Υγείας θα
μπορεί να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει χωρίς προβλήματα.
Εγώ προσωπικά το τελευταίο διάστημα έχω αρθρογραφήσει υπέρ
της αναβολής των εισφορών προς το ΓεΣΥ για τους ίδιους περίπου λόγους
που αναφέρει τώρα η ΟΕΒ, διότι ανησυχώ πως, ως έχουν τα πράγματα, το
μόνο πράγμα που θα εισαχθεί σε σχέση με το ΓεΣΥ είναι οι εισφορές των
εργαζομένων και των εργοδοτών.
Στις θέσεις της ΟΕΒ αντέδρασε ο Υπουργός Υγείας διότι,
όπως ανέφερε, η δημόσια τοποθέτηση της Ομοσπονδίας δεν του «αφήνει άλλη
επιλογή». Όμως ο Υπουργός δεν απάντησε στην ουσία των ανησυχιών της ΟΕΒ,
που είναι ευρύτερες στην κοινωνία και μπορεί να τις διαπιστώσει με έναν
περίπατο στη Λήδρας συνομιλώντας με απλούς πολίτες. Προτίμησε να
απαντήσει με έναν τρόπο αντιπαραθετικό που δυστυχώς χαρακτηρίζει
ευρύτερα την Κυβέρνηση, ιδιαίτερα σε αυτή τη δεύτερη θητεία του Προέδρου
Αναστασιάδη. Που αντί να μπαίνει σε διάλογο και να συζητά, επιρρίπτει
σε όποιον έχει αντίθετη άποψη μαζί της, αλλότρια συμφέροντα ή αν θέλετε,
σκοπιμότητα.
«Από την άλλη, κατανοώ τις ανησυχίες της ΟΕΒ και την
ανάγκη της να διαφυλάξει τα συμφέροντα των μελών της, στα οποία
περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οργανωμένα σύνολα παρόχων υπηρεσιών
υγείας με ήδη δεδηλωμένες θέσεις και προθέσεις όσον αφορά στο ΓεΣΥ»,
ανέφερε στη δήλωσή του ο Υπουργός Υγείας. Και προέτρεπε την ΟΕΒ, «ως
μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΥ, καλή τη πίστη να λειτουργήσει
ως διαμεσολαβητής για σμίκρυνση των αποκλίσεων ανάμεσα στον ΟΑΥ και τα
μέλη της και, αναλαμβάνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο, να συμβάλει
εποικοδομητικά στο εγχείρημα». Άρα όσα ανησυχούν την ΟΕΒ είναι κακή τη
πίστη.
Εγώ δεν θα υποστηρίξω ότι και ο Υπουργός ενεργεί για
πολιτικούς λόγους κακή τη πίστη. Θα δεχθώ ότι καλή τη πίστη ανησυχεί και
δεν θέλει με οποιονδήποτε τρόπο να ανασταλεί η έναρξη του ΓεΣΥ και να
αυξηθούν οι πιθανότητες αναβολής του οριστικά ή για μεγάλο χρονικό
διάστημα. Και ορθά ανησυχεί ότι σε περίπτωση αναστολής του προκύπτουν
κίνδυνοι χρόνιας αναβολής του καθότι θα μπουν στο τραπέζι από το
παράθυρο ζητήματα άλλα, όπως ουσιαστικές αλλαγές. Ερωτώ όμως ποιος
κίνδυνος είναι πιο μεγάλος: ένα ΓεΣΥ χωρίς γιατρούς και ιδιωτικά
νοσηλευτήρια ή μια αναβολή για να εξεταστούν τα προβλήματα που έχουν
παρουσιαστεί και να λυθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Κι αν όχι τότε
προχωρούμε όπως και σήμερα. Από την άλλη προσπαθώ μάλιστα να καταλάβω
εάν η Κυβέρνηση ακολουθεί τη συγκεκριμένη πολιτική για να αποδείξει ότι
το ΓεΣΥ θα αποτύχει και έτσι θα αναγκάσει τους πολιτικούς της αντιπάλους
να αποδεχθούν τις δικές της θέσεις επί του συστήματος που διαφέρουν
κατά πολύ από αυτό που συμφωνήθηκε και προωθείται. Διότι το ξεκινούμε
και βλέπουμε, σε αυτά παραπέμπουν. Ελπίζω να κάνω λάθος.
Γιατί να πληρώνουν το 1,7% οι δημόσιοι υπάλληλοι
Θέλουν, λένε, οι δημόσιοι υπάλληλοι συμπεριλαμβανομένων και των εκπαιδευτικών, να μην πληρώνουν το 1,7% στο ΓεΣΥ διότι καταβάλλουν ήδη 1,5% μετά που μας το επέβαλε η τρόικα. Καθότι, θυμίζω, αυτή η ομάδα εργαζομένων δεν κατέβαλλε για χρόνια καμία εισφορά, παρόλο που απολάμβανε δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από τα δημόσια νοσηλευτήρια.
Αρχικά παρασύρθηκα κι εγώ και σκέφθηκα ότι έχουν δίκαιο. Γιατί, δηλαδή, αφού πληρώνουν το 1,5%, να καταβάλλουν κι από πάνω 1,7%, δηλαδή σύνολο 3,2%. Απλώς αναφέρω ότι εμείς οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα θα καταβάλλουμε από 1η Μαρτίου 1,7% επί των μισθών μας.
Το 1,5% όμως οι δημόσιοι το πληρώνουν για τις ιατροφαρμακευτικές υπηρεσίες που απολαμβάνουν από τα δημόσια νοσηλευτήρια τόσο στην πρωτοβάθμια περίθαλψη όσο και στη δευτεροβάθμια και την ενδονοσοκομειακή. Το 1,7% επιπλέον που καλούνται να πληρώσουν είναι για να δικαιούνται ότι και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι μέσω του ΓεΣΥ, δηλαδή πρόσβαση σε γενικούς και ειδικούς γιατρούς που θα είναι εγγεγραμμένοι στο σύστημα (δημόσιους και ιδιωτικούς).
Επειδή όμως δεν είναι σωστό να πληρώνουν δύο φορές για την ίδια υπηρεσία, δηλαδή την πρωτοβάθμια από γιατρούς του Δημοσίου, εκεί πρέπει να βρεθεί μία φόρμουλα για να εξαιρούνται. Όπως για παράδειγμα, η μη καταβολή των 6 ευρώ που θα πληρώνουμε όλοι για κάθε επίσκεψή μας σε γενικό γιατρό. Τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο.
Θέλουν, λένε, οι δημόσιοι υπάλληλοι συμπεριλαμβανομένων και των εκπαιδευτικών, να μην πληρώνουν το 1,7% στο ΓεΣΥ διότι καταβάλλουν ήδη 1,5% μετά που μας το επέβαλε η τρόικα. Καθότι, θυμίζω, αυτή η ομάδα εργαζομένων δεν κατέβαλλε για χρόνια καμία εισφορά, παρόλο που απολάμβανε δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από τα δημόσια νοσηλευτήρια.
Αρχικά παρασύρθηκα κι εγώ και σκέφθηκα ότι έχουν δίκαιο. Γιατί, δηλαδή, αφού πληρώνουν το 1,5%, να καταβάλλουν κι από πάνω 1,7%, δηλαδή σύνολο 3,2%. Απλώς αναφέρω ότι εμείς οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα θα καταβάλλουμε από 1η Μαρτίου 1,7% επί των μισθών μας.
Το 1,5% όμως οι δημόσιοι το πληρώνουν για τις ιατροφαρμακευτικές υπηρεσίες που απολαμβάνουν από τα δημόσια νοσηλευτήρια τόσο στην πρωτοβάθμια περίθαλψη όσο και στη δευτεροβάθμια και την ενδονοσοκομειακή. Το 1,7% επιπλέον που καλούνται να πληρώσουν είναι για να δικαιούνται ότι και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι μέσω του ΓεΣΥ, δηλαδή πρόσβαση σε γενικούς και ειδικούς γιατρούς που θα είναι εγγεγραμμένοι στο σύστημα (δημόσιους και ιδιωτικούς).
Επειδή όμως δεν είναι σωστό να πληρώνουν δύο φορές για την ίδια υπηρεσία, δηλαδή την πρωτοβάθμια από γιατρούς του Δημοσίου, εκεί πρέπει να βρεθεί μία φόρμουλα για να εξαιρούνται. Όπως για παράδειγμα, η μη καταβολή των 6 ευρώ που θα πληρώνουμε όλοι για κάθε επίσκεψή μας σε γενικό γιατρό. Τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο.
Ο Υπουργός Υγείας όπως και ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) θα πρέπει όμως να απαντήσουν επί της ουσίας σε ό,τι αφορά τις ανησυχίες για το σχέδιο Υγείας. Ακόμα κι αν αυτές προέρχονται από την ΟΕΒ. Και οι ανησυχίες συνοψίζονται στα εξής:
● Συνιστά αποτυχία της Κυβέρνησης και του ΟΑΥ το γεγονός ότι είμαστε στο παρά ένα και οι γιατροί και τα νοσηλευτήρια δηλώνουν ότι δεν θα συμβληθούν με το ΓεΣΥ;
● Είναι σωστό Κυβέρνηση και ΟΑΥ να στηρίζουν τις ελπίδες τους για εγγραφή ικανοποιητικού αριθμού γιατρών στο ΓεΣΥ, στην «αποστασία» γιατρών από τις θέσεις της οργάνωσής τους (Παγκύπριος Ιατρικός Σύλλογος) και των ιατρικών εταιρειών τους;
● Είναι ηθικό στην ουσία Κυβέρνηση και ΟΑΥ να καλλιεργούν αυτήν την «αποστασία»;
● Μήπως σε αυτό το στάδιο, αυτό που έπρεπε να συζητούμαι είναι για το μεγάλο ενδιαφέρον γιατρών και ιδιωτικών νοσηλευτηρίων να συμβληθούν με το ΓεΣΥ και όχι το αντίθετο;
● Είναι σωστό να ξεκινά η μεγαλύτερη κοινωνική μεταρρύθμιση μετά το αναλογικό συνταξιοδοτικό σχέδιο και η έναρξή του να είναι ουσιαστικά στον αέρα;
● Κύριοι, σχέδια αυτής της εμβέλειας και κοινωνικής σημασίας δεν μπορούν να εισάγονται στο περίπου. Εισάγονται και την επόμενη μέρα λειτουργούν ικανοποιητικά. Δεν ξεκινούν και... βλέπουμε.
Πανίκος Χαραλάμπους ΄΄Φ΄΄ 27/1/2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου